2. maj 2024

Vedtægter for Foreningen Lokal Agenda 21 i Gladsaxe

§ 1. Navn og hjemsted:

Stk. 1

Foreningens navn er Foreningen Lokal Agenda 21 i Gladsaxe, herefter kaldet foreningen.

Stk. 2

Foreningen har hjemsted i Gladsaxe kommune.

§ 2. Formål

Stk. 1

Foreningen skal ansætte og fungere som arbejdsgiver for en lokal grøn guide.

a. Den grønne guide aflønnes efter aftale med kommunale midler.
b. Den grønne guide kan være medlem af foreningen på samme vilkår som de øvrige medlemmer.
c. Den grønne guide kan være medlem af bestyrelsen; men vil i så fald være inhabil i spørgsmål vedrørende den grønne guides ansættelse.

Stk. 2

Foreningen skal oplyse om og inspirere til initiativer for miljø og bæredygtighed i kommunen.

Stk. 3

Foreningen skal arbejde for:

a. At nedbringe den samlede miljøbelastning i Gladsaxe.
b. At motivere borgerne i Gladsaxe til en bæredygtig livsstil.
c. At oplyse om og bidrage til en lokal, national og global bæredygtig udvikling.

§ 3. Medlemmer

Stk. 1

Alle, som vil arbejde for et bedre miljø og en bæredygtig udvikling i regi af foreningen og som kan tilslutte sig dens formål (jf. §2), kan være medlemmer i foreningen.

Stk. 2

Foreningen består af aktive og lejlighedsvist aktive deltagere.

a. Foreningen opkræver ikke kontingent. I stedet betragtes de som har deltaget i 6 aktiviteter i løbet af de foregående 12 måneder som aktive medlemmer af foreningen.
b. Bestyrelsen kan dispensere fra ovenstående regel i tilfælde af sygdom eller an-den presserende forhindring.
c. Aktive medlemmer har stemmeret og er valgbare til bestyrelsen hvis aktivitetskriteriet er opfyldt to uger før generalforsamlingen afholdes.
d. Bestyrelsen fastsætter, og vedligeholder, en liste over aktiviteter der betragtes som kvalificerende til aktivt medlemskab. Listen fremlægges på fællesmøderne.
e. Som udgangspunkt betragtes deltagelse i fællesmøder, offentlige arrangementer, arbejdsopgaver i en af aktivgrupperne, eller en kombination heraf som kvalificerende for aktivt medlemskab.
f. Aktiviteter som tredjepart honorerer med mere end en symbolsk betaling til med-lemmet (svarende til to flasker vin) er ikke kvalificerende. Refunderede transportomkostninger betragtes ikke som honorar.

Stk. 3

Alle medlemmer indkaldes regelmæssigt til fællesmøder, som også annonceres på guidens/foreningens hjemmeside. Fællesmøderne er åbne for alle.

Stk. 4

Der tages referat fra fællesmøderne. Referatet offentliggøres på guidens/foreningens hjemmeside.

Stk. 5

Bestyrelsen fører en liste over foreningens medlemmer og hvilke kvalificerende aktiviteter de deltager i. Listen indeholder medlemmets navn og hvilke kvalificerende aktiviteter vedkommende har deltaget i.

§ 4. Aktivgrupper

Stk. 1

Aktivgrupper kan oprettes i foreningens regi for at forfølge specifikke interesser og/eller opgaver.

a. Det kræver mindst to aktive medlemmer for at oprette og videreføre en aktiv-gruppe under foreningen. Hver gruppe skal arbejde i overensstemmelse med foreningens formål (jf. §2)
b.Oprettelse af nye grupper godkendes af bestyrelsen (jf. §6 stk. 6.g) efter at gruppen skriftligt har oplyst om aktivgruppens formål og sammensætning, herunder kontaktperson.
c. Medlemskab af foreningen er ikke nødvendigt for at deltage i arbejdet i aktivgrup-perne.
d. En aktivgruppe er pligtig til at føre og aflægge regnskab over de af bestyrelsen bevilgede midler

Stk. 2

Alle aktivgrupper skal skriftligt oplyse navn og adresse på gruppens medlemmer samt opgive en kontaktperson til formanden senest 14 dage før generalforsamlingen eller ved ændringer i gruppens sammensætning.

Stk. 3

Alle aktivgrupper under foreningen skal løbende orientere om deres arbejde på fælles-møderne.

Stk. 4

Hvis bestyrelsen skønner at en aktivgruppe ikke opfylder de nævnte betingelser, opfordres gruppen til at redegøre for sin eksistensberettigelse på et fællesmøde med mindst 1 måneds varsel. Sker dette ikke betragtes gruppen som opløst. Hvis et simpelt flertal af de aktive deltagere i fællesmødet ikke kan acceptere redegørelsen, betragtes aktivgruppen ligeledes som opløst.

Stk. 5

En opløst aktivgruppes eventuelle materiel eller formue tilfalder foreningen.

Stk. 6

Aktivgruppen fastlægger selv sin arbejdsmåde og bestemmer selv sine aktiviteter.

Stk. 7

Alle aktivgrupper skal orientere generalforsamlingen om deres aktiviteter.

Stk. 8

En aktivgruppe eller enkeltperson i foreningen kan kun udtale sig i sit eget navn.

§ 5. Generalforsamling

Stk. 1

Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.

Stk. 2

Generalforsamlingen afholdes hvert år i april kvartal og er åben for alle, men kun aktive medlemmer (jf. §3 stk. 2.a) er stemmeberettigede og valgbare.

a.Generalforsamlingen indkaldes gennem en eller flere af disse kanaler: annoncering i en lokal avis, på guidens/foreningens hjemmeside, sociale medier eller mails til dem der har tilmeldt sig informationsmails. Indkaldelsen skal ske med mindst 14 dages varsel.
b.Bestyrelsen fører en liste over samtlige medlemmer (jf. §3 stk. 5) og hvorvidt de er stemmeberettigede og valgbare, som bruges som udgangspunkt for registrering af deltagerne i generalforsamlingen.

Stk. 3

Den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:

1. Valg af dirigent og referent.
2. Alle aktive grupper giver en kort orientering om deres aktiviteter. En gruppe kan vælge at informere den grønne guide eller formanden, så deres orientering kan indgå under pkt. 3.
3. Den grønne guide og foreningens formand aflægger beretning.
4. Fremlæggelse af regnskab og budget.
5. Indkomne forslag. Forslag skal være foreningens formand i hænde senest 1. marts. Forslag offentliggøres sammen med indkaldelsen.
6. Valg af bestyrelse.
7. Valg af kasserer.
8. Valg af kritisk revisor.
9. Eventuelt.

Dertil kommer at et opbyggeligt indlæg om bæredygtighed i bredeste forstand placeres på et passende tidspunkt i dagsorden.

Stk. 4

Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes hvis et flertal af bestyrelsen eller 2/3 af de aktive medlemmer (jf. §3, stk. 2.a) ønsker det. Indkaldelse sker med samme frist som til ordinær generalforsamling og skal kun behandle det/de emner som ønskes behandlet.

§ 6. Foreningens bestyrelse og kasserer

Stk. 1

Foreningen ledes af en bestyrelse, der vælges på generalforsamlingen af og blandt for-eningens aktive medlemmer (jf. §5 stk. 3. 6).

Stk. 2

Bestyrelsen er på 5-7 medlemmer. Antallet er bestemt af generalforsamlingen. De vælges som følger:

a. Formand, næstformand og øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for en periode på to år.
b. Hvis formand og næstformand er på valg samtidig, vælges næstformanden for en periode på et år for at sikre bestyrelsens kontinuitet.
c. Bestyrelsen kan sætte valgperioden for et eller flere bestyrelsesmedlemmer til et år, hvis den vurderer at for mange medlemmer er på valg samtidig.
d. Eventuelle ledige pladser besættes ved førstkommende generalforsamling.
e. Et bestyrelsesmedlems valgperiode starter når vedkommende indvælges i bestyrelsen.
f. Fratræder formand eller næstformand, da konstituerer bestyrelsen sig selv frem til førstkommende generalforsamling.

Stk. 3

Formanden tegner foreningen. Dele af denne kompetence kan af bestyrelsen videregives til andre medlemmer af bestyrelsen og til den grønne guide.

Stk. 4

Beslutninger træffes ved almindelig flertalsafgørelse. Ved stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.

Stk. 5

Bestyrelsen fastsætter sin egen forretningsorden.

Stk. 6

Bestyrelsen er ansvarlig for:

a. At påse, at foreningens aktiviteter svarer til formålet (jf. § 2).
b. At ansætte og fungere som arbejdsgiver for en lokal grøn guide.
c. At administrere de midler der bevilliges af Gladsaxe Kommune og andre, der yder tilskud.
d. At sørge for budgetlægning, budgetstyring og regnskabsaflæggelse.
e. At påse, at aftalte procedurer for samarbejde og kommunikation med forenin-gens samarbejdspartnere overholdes.
f. At der indkaldes til fællesmøder i foreningen et passende antal gange om året, sædvanligvis månedligt.
g. At godkende nye aktivgrupper på baggrund af en skriftlig meddelelse fra gruppen om dens formål og sammensætning, herunder kontaktperson, og at sikre at der føres regnskab over bevilgede midler og deres disponering.
h. At indhente børneattester, hvis krævet.

Stk. 7

Formanden indkalder og udformer dagsorden til bestyrelsesmøder i samarbejde med den grønne guide. Indkaldelsen skal tilsendes bestyrelsesmedlemmerne mindst en uge i forvejen. Bestyrelsesmøder afholdes så vidt muligt med samme frekvens som fællesmøderne (jf. §6 stk. 6.f). Møderne skal som minimum omfatte:

a. Godkendelse af dagsorden.
b. Godkendelse af referat fra sidste møde.
c. Opfølgning på arbejdsopgaver og redegørelse for aktiviteter siden sidst.
d. Økonomi.
e. Tid og sted for næste møde.

Stk. 8

Der tages referat ved bestyrelsens møder.

a. Referat udsendes til samtlige bestyrelsesmedlemmer og den grønne guide.
b. Ovenstående varetages i dialog og samarbejde med den grønne guide.
c. Referater fra bestyrelsesmøder er ikke offentligt tilgængelige.

Stk. 9

Kassereren vælges af generalforsamlingen for en periode på to år.

a. Kassereren kan være medlem af bestyrelsen, og tæller i så fald som fuldgyldigt bestyrelsesmedlem.
b. Hvis kassereren fratræder i utide udpeger bestyrelsen en ny kasserer som varetager posten frem til næste ordinære generalforsamling.

§ 7. Foreningens økonomi

Stk. 1

Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den af foreningen til enhver tid tilhørende formue.

Stk. 2

Kassereren skal sikre, at den øvrige bestyrelse og den grønne guide løbende orienteres om foreningens økonomi, sørge for årlig regnskabsaflæggelse, samt overholdelse af god regnskabsskik.

a. Regnskabsåret følger kalenderåret.
b. Regnskabet fremlægges senest 8 uger efter regnskabsårets afslutning for en kritisk revisor.
c. Det reviderede regnskab tilsendes bestyrelsens medlemmer og Gladsaxe kommune på forlangende.

Stk. 3

Opløses foreningen fordeles midlerne og foreningens udstyr, inventar m.m. til aktiviteter i Gladsaxe kommune til fordel for foreningens formål som vedtaget på den opløsende generalforsamling.

§ 8. Eksklusion

Stk. 1

Bestyrelsen kan indstille et medlem af foreningen til eksklusion hvis bestyrelsen ved simpelt flertal vurderer at medlemmet:

• Modarbejder foreningen i skrift, tale eller adfærd.
• Udviser manglende accept af foreningens vedtægter og øvrige vedtagne bestemmelser.
• Udviser adfærd på møder og i andre sammenhænge, der i væsentligt omfang skader deltagernes virketrang eller stiller foreningen i et dårligt lys.

Stk. 2

Eksklusionen besluttes af fællesmødet ved almindelig afstemning blandt de fremmødte aktive medlemmer.

Stk. 3

Eksklusion fra foreningen indebærer

• At man ikke inviteres til møder eller events.
• At man anmodes om at holde sig væk fra møder og arrangementer, herunder deltagelse i aktivgrupper, jf. §4 stk. 1,c.
• At man fjernes fra interne lister, plakater etc.

Stk. 4

Et ekskluderet medlem kan anke fællesmødets beslutning til generalforsamlingen som kan omgøre den ved simpelt flertal blandt de fremmødte aktive medlemmer.

§ 9. Vedtægtsændringer og foreningens opløsning

Stk. 1

Foreningens vedtægter kan ændres af generalforsamlingen, hvis mindst 2/3 af de frem-mødte stemmeberettigede og valgbare (jf. §3 stk. 2.a) går ind for ændringerne.
Forslag herom skal fremsendes til bestyrelsen senest 1. april og offentliggøres sammen med indkaldelsen til generalforsamlingen.

Stk. 2

En beslutning om opløsning af foreningen kræver:

a. 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede og valgbare (jf. §3 stk. 2.a) på generalforsamlingen stemmer for dette.
b. Forslag herom skal fremsendes til bestyrelsen senest d. 1. april og offentliggøres samtidig med indkaldelsen til generalforsamlingen.
c. Vedtages et forslag herom, skal bestyrelsen indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, som ved almindeligt flertal kan nedlægge foreningen. Nedstemmes forslaget på den ekstraordinære generalforsamling, fortsætter foreningen uændret.

Scroll to Top