Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

Foredrag: Kvantecomputeren

20. oktober @ 18:45 - 21:00

Kom og hør, når Foreningen Lokal Agenda 21 i Gladsaxe er vært for Aarhus Universitets offentlige foredrag i naturvidenskab. Denne gang er emnet:

Atomernes og molekylernes mikroskopiske verden er beskrevet af kvantefysikken. Den kvanteverden som kvantefysikken beskriver, er meget forskellig fra fænomener i vores dagligdag: fx er atomare partikler tilsyneladende flere steder på én gang, og målinger på dem giver altid tilfældige resultater.

Kvantefysikken revolutionerede fysikken i begyndelsen af det 20. århundrede og rystede mange fysikere i deres verdensbillede, men dens forudsigelser er siden blevet afprøvet med stor præcision i alle områder af fysikkens og kemiens verden.

I foredraget vil du få en introduktion til kvantefysikken og til en række eksisterende teknologier, og til perspektiver for revolutionerende fremtidige teknologier som virker netop i kraft af atomare partiklers kvantefysiske opførsel.

Både i Danmark og internationalt er der siden 1990’erne investeret store pengebeløb i kapløbet om at udvikle og udnytte kvantecomputere som bruger atomare kvantetilstande til at regne på mange tal på samme tid. I foredraget vil du høre hvor langt man er kommet i konstruktionen af kvantecomputere, og hvad de vil kunne bruges til når de bliver fuldt funktionsdygtige.

Forelæser: Klaus Mølmer
professor i kvantefysik, Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet.

Dette er en opdateret udgave af et foredrag fra foråret 2020.

OBS: Det er ikke muligt at reservere plads til foredraget, så vi anbefaler, at du møder op i god tid. Der er plads til cirka 70 personer. Vi byder på gratis kaffe, te og småkager.

Detaljer

  • Dato: 20. oktober
  • Tidspunkt:
    18:45 - 21:00
  • Begivenhed Kategori:

Arrangør

  • Lokal Agenda 21 i Gladsaxe
  • E-mail la21gladsaxe@outlook.com

Sted

  • Drop Inn på Telefonfabrikken
  • Telefonvej 12
    Søborg, 2860
    + Google Maps